en tanke om tiden

Något som jag klurat på under en kortare tid är huruvida vi hittat en jämvikt med vilka risker vi tar i livet och hur länge vi lever.
En äldre herre gjorde mig uppmärksam på att utvecklingen på datorer inte på något sätt stagnerat utan snarare bara eskalerar. Denna insikt har gjort att en person, som jag glömt namnet på, har uttalat sig om att vi kommer lösa sjukdomens "gåta" inom 50 - 100 år. Dvs efter detta kommer vi inte bli sjuka längre utan kan leva våra liv till kroppen säger i från pga ren förslitning. Livslängden skulle således ökas dramatiskt. När man hör sådana resonemang blir det lätt så att man börjar fundera kring hur detta skulle påverka "our way of life".

Jag tror att en förlängning av livslängden (till säg 200 år) skulle göra folk i allmänhet lite mindre benägna att ta risker. Detta grundar jag på tanken att om man vet att man ska leva i ca en dag till så kan man ta hur många risker som helst, vet man att man kommer att leva i ungefär en vecka tar man även då risker men betydligt färre, lever man ca en månad till tar man ytterliggare lite färre risker osv. Vidare kan man även tänka tanken på att om livet var oändligt långt (förutsatt att man inte dog av "onaturliga" orsaker) så skulle vi nog se det som ett större bakslag att dö eller bli av med någon när och kär, och därmed inte alls ta några risker, åtminstone inte om man rationellt funderade i förväg. Utifrån detta tänk skulle man kunna dra slutsatsen att om vi levde mycket längre så skulle vi kanske propsa på att bara åka i väldigt krocksäkra bilar, vi kanske inte ligga runt utan skydd hur som helst och även köpa skor med lite bättre grepp.

Man kan dock även hävda att iom att vi bara har ett liv så kommer inte värderingen av livet skifta. Det är ju inte som i tv-spelsvärlden när man kan få massor av liv och kan chansa lite hur som helst. Och antalet liv kommer vi nog inte kunna göra så mkt åt, oavsett hur kraftfulla datorerna blir i framtiden. Här kan man dock knyta an med att vissa religiösa fanatiker som tror att de har fler liv efter döden beter sig minst sagt korkat.
Man skulle kunna utveckla detta mer och djupare (knyta an till självmordsbenägenhet med mera) men detta får räcka.

Kommentarer
Postat av: Erik

Jag i min tur tror nog att om vi skulle leva i säg 200 år så skulle våra värderinga förändras en hel del och jag är inte alls säker på att vi skulle ta mindre risker. Titta bara på alverna som har "evigt" liv så vida de inte blir träffade av er Orchsvärd eller dyligt.
De tar ju faktistk många risker trots att de inte behöver.

2007-11-19 @ 08:31:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback