produktivitet på krogen

Det händer relativt ofta att jag slås av hur lite folk tänker och reflekterar över sitt beteende. Inte av en sån banal anledning som att folk inte vet hur "man" ska bete sig... att någon kissar på allmän plats eller är en oaktsam bilförare må ju vara störande och irriterande men det bryr jag mig inte så myclket om.
 
Det jag tänker på är att vissa (många) inte verkar ha någon som helst koll på produktiviteten i sina handlingar. Hur produktiv man är på någon uppgift kan enkelt beskrivas som kvoten mellan vad man får ut och vad man stoppar in.
Om man till exempel har att direkt "klämma på röven" som angreppssätt för att få hem tjejer på krogen så får man (troligtvis) klämma på minst 100 tjejer innan man får komma till (man får iofs även klämma 100 tjejer på röven men samtidigt kommer man hamna i en massa trubbel). Det krävs med andra ord grymt mycket input i form av kraft och tid för att få output i form av att ligga en gång, antagligen med ställets risigaste dam dessutom. Produktiviteten i detta beteende är katastrofal i jämfört med en mer genomtänkt approach (prata, vara trevlig och charma). Nu är kanske de snubbarna som vill ha hem valfri tjej från krogen inte de skarpaste ibland oss men det finns massors av exempel.
Är det så att man vill ligga med hög produktivitet är krogen iofs inte rätt forum överhuvudtaget. Nu skulle ju inte detta inlägg handla om just ligga på krogen, även om rubriken hintar om det, utan snarare bristen på produktivitettänk i allmänhet.
Andra exempel på låg produktivitet är att driva tobaksaffär, ha långdistansförhållande och att klaga i tid och otid (framför allt i otid).


Kommentarer
Postat av: Erik

Ja, men det man måste ha med i sin beräkning är väl just var folk är ute efter. Vill du bli rik och berömmde kanske du inte ska ha en tobaksaffär. Men du kanske trivs med att snacka tips och trav med stadens lokasförmågor så du har en ändå.

Finns ju många sätt man kan bryta ner detta, men jag låter bli, för jag vill inte klaga i tid och otid... speciellt inte i otid...

Postat av: Erik

Kanske skulle börja skriva om BRISTEN av produktivitet på BLOGGEN???

2007-01-30 @ 13:00:23
URL: http://wallepojken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback